woensdag, januari 14, 2009

Israëlische premier zet Condoleezza Rice te kijk

JERUZALEM (REUTERS) - De Israëlische premier Ehud Olmert heeft publiekelijk gepocht over zijn grote invloed op president George Bush. Tot schande van minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice. De VS ontkennen.

De VN-Veiligheidsraad stemde vorige week over een resolutie die opriep tot een onmiddellijk staakt-het-vuren door Hamas en Israël in de Gazastrook. De Amerikaanse diplomatie steunde de tekst, die inging tegen de Israëlische plannen om het offensief in Gaza voort te zetten.

Premier Ehud Olmert vertelde maandagavond in een speech in Jeruzalem hoe hij president George W. Bush tien minuten voor de stemming telefonisch kon bereiken. 'Toen we merkten dat de minister van Buitenlandse Zaken voor de VN-resolutie wilde stemmen - voor redenen die wij niet echt begrepen - ging ik op zoek naar Bush. Ze vertelden me dat hij een speech gaf in Philadelphia.'

Het was heel dringend, zei Olmert. 'Ze haalden hem van het podium, brachten hem naar een andere kamer waar ik met hem sprak. Ik zei hem dat de VS niet voor deze resolutie konden stemmen. Hij zei: 'Luister, ik ben er niet van op de hoogte, ik zag de tekst niet, ik ben niet vertrouwd met de bewoording'. Olmert: 'Ik vertelde hem dat ik vertrouwd was met de tekst en dat hij niet voor de resolutie kon stemmen.'

'Hij gaf zijn minister van Buitenlandse Zaken een opdracht, en zij (Condoleezza Rice, nvdr.) stemde niet voor. Het was een resolutie die zij in elkaar gedraaid had, die zij verwoord had en waar zij voor gemanoeuvreerd had. Ze bleef met het schaamrood op de kaken achter en onthield zich bij de stemming over de resolutie die zij opgesteld had.' Olmert noemde Bush maandagavond 'een vriend zonder voorgaande' van Israël.

De resolutie, die de steun kreeg van 14 van de 15 leden van de Veiligheidsraad, bleef ook gisteren dode letter. Israëlische soldaten trokken dieper binnen in de stedelijke gebieden van de Gazastrook, na een nacht van zware bombardementen. Volgens Palestijnse dokters zijn al 971 mensen om het leven gekomen in Gaza en stond het aantal gewonden gisterenavond op 4.200. Aan Israëlische kant zijn al dertien doden gevallen.

Ondanks het Israëlische offensief schoten Palestijnse militanten gisteren volgens Israël 25 mortieren en raketten af op het zuiden van Israël. VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon is vandaag in de regio om druk

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=H8250RRJ#

Laat het bij deze duidelijk zijn wie de machtigste mensen ter wereld zijn.


Alles op deze webstek mag overgenomen worden mits duidelijke bronvermelding. De redactie van Klauwaert