Automobielsector laat ex-baas Volvo niet los
'Waarom bouwen we geen eigen toekomstgerichte Vlaamse auto', vraagt ex-Volvo-baas Peter Leyman zich luidop af. Wij vroegen hem zijn licht te laten schijnen op de huidige problemen in de auto-industrie.
Anderhalf jaar geleden nam Peter Leyman ontslag als ceo van Volvo-Gent om zich in de politiek te lanceren. Een jaar geleden bleek dat niets voor hem te zijn, en werd hij ceo bij Vergokan in Oudenaarde, een bedrijf gespecialiseerd in kabelgoten. Maar de automobielsector laat hem duidelijk niet los.U vreest dat er een autoconstructeur te veel is in de Verenigde Staten?
Peter Leyman: 'In de huidige omstandigheden zou het misschien niet slecht zijn mocht één van de huidige drie automobielfabrieken er naar een soort van faillissement gaan, in plaats van daar massaal geld in te blijven pompen. Daarna zie ik doorstartmogelijkheden voor een aantal divisies die zelfstandig verder kunnen of overgenomen worden. General Motors heeft het vandaag het moeilijkst. Mocht dat failliet gaan, dan zie ik zeker Saab, maar ook Opel Europe een perfecte doorstart maken.'
Heeft de automobielsector bij ons nog een toekomst?
'We moeten eerlijk zijn: dat is niet gemakkelijk. Ook zonder sluitingen is de neerwaartse spiraal al jaren bezig. De productie is al met dertig procent gedaald, het personeelsbestand met meer dan vijftig. Vlaanderen blijft dan ook een hele dure regio wat de loonkosten betreft. Bovendien hebben we geen eigen hoofdkwartieren in België en is de markt bijzonder klein. Renault sloot in 1999 Vilvoorde, nochtans één van haar meest efficiënte fabrieken, waarin ze pas acht miljard Belgische frank (200 miljoen euro) geïnvesteerd had. Had Renault toen een Franse fabriek gesloten, dan was de verkoop daar peilsnel naar beneden gegaan. Als Opel moet kiezen tussen een fabriek in Duitsland of in Antwerpen, dan speelt dat argument ook mee. West-Europa en Noord-Amerika zitten ook met het probleem dat de markten met de nieuwe klanten niet hier liggen, maar in China, India, Rusland of Zuid-Amerika. Als ik dat allemaal op een rijtje zet, vrees ik dat we het nog moeilijk gaan hebben bij ons.'
En Volvo?
'Toen Ford in 1999 Volvo overnam, heb ik al gezegd dat de kans erin zat dat Ford Motor Company met twee fabrieken in Vlaanderen er waarschijnlijk op termijn wel één te veel zal hebben. Zo zou ik toch redeneren mocht ik in het beslissingscentrum in Detroit zitten. Het verschil tussen Gent en Genk is maar één letter. Beide auto's worden op hetzelfde platform gebouwd, dus kan je perfect de productie van de ene fabriek naar de andere verhuizen. Ik ben daar allemaal echt niet gerust in.'
Toch hoor ik dat u zin hebt om weer zélf in de autosector aan de slag te gaan.
'Ik heb vandaag de uitdagingen die ik vandaag heb, maar ik heb daar wel mijn ideeën over. Er is hier in Vlaanderen enorm veel competentie over een aantal zaken die innoverend zijn in de automobielwereld. Alleen moeten die productierijp en klaar voor commercialisering gemaakt worden. Als we dat zouden kunnen, dan zou er weer een nieuwe mogelijkheid zijn om aan automobielconstructie te doen, maar op een ander niveau dan vandaag, en niet met duizenden tewerkgestelden.'
U droomt dus echt van een eigen Vlaamse auto?
'Het zou jammer zijn als we niet meer mogen dromen. Maar ik geloof daar wel in, en ik praat daar met verschillende mensen over.'
Wordt u zelf de baas van die Vlaamse autofabriek?
'Dat zien we dan wel. Ik ben in elk geval bereid het idee te ondersteunen. Maar vandaag heb ik andere verantwoordelijkheden.'