dinsdag, februari 03, 2009

LDD: opnieuw hetzelfde in een ander jasje

Dedecker ziet coalitie met Vlaams Belang niet zitten

Jean-Marie Dedecker verkiest een coalitie met CD&V en Open Vld.
Jean-Marie Dedecker hoopt met Lijst Dedecker bij de Vlaamse verkiezingen van 7 juni tussen de tien en twaalf procent te halen. Hij wil nadien naar een meerderheid met CD&V en Open Vld. "Dat is het alternatief voor de huidige ploeg", zegt het Kamerlid in een interview met Knack. Dedecker geeft daarin ook toe dat het cordon sanitaire tegen Vlaams Belang gewerkt heeft. "Het Vlaams Belang is en blijft uitgesloten van de macht", luidt het.

Peilingen
Afgaande op sommige peilingen, zou Lijst Dedecker bij de regionale verkiezingen erg hoog kunnen scoren. LDD zou zelfs tot 16 procent van de stemmen kunnen stijgen. "Opiniepeilingen zijn heel gevaarlijk", stelt Dedecker zelf. "Die zestien procent, dat is boven mijn niveau".

Hij zegt wel dat hij graag nu verkiezingen zou hebben, omdat hij ze dringend nodig heeft. "Mijn partij leeft boven haar stand. Ik kan het verwachtingspatroon bijna niet meer invullen, bij gebrek aan politiek personeel. Ik moet mij over elk dossier, over elke commissie uitspreken. Dat gaat ten koste van mijzelf".

Besturen zonder links
Als ambitie voor 7 juni schuift de gewezen judocoach tien tot twaalf procent van de stemmen naar voren. Op de vraag of hij mee wil besturen, antwoordt hij dat je als politicus die plicht hebt als de bevolking daarvoor kiest.

"Het systeem zoals we dat vandaag kennen, is volledig geblokkeerd. Als ze niet met ons in zee gaan, zullen de drie traditionele partijen weer samen moeten regeren en eigenlijk kan dat niet meer, de combinatie van die drie ideologieën is dood. Er worden geen keuzes gemaakt. Ik zou graag eens besturen zonder links", aldus Dedecker.

Cordon heeft gewerkt
De vraag of hij een coalitie zou kunnen of willen vormen met Vlaams Belang is volgens hem niet meer aan de orde. "Ik heb het cordon sanitaire altijd ondemocratisch gevonden, ik heb er nooit in geloofd, maar vandaag moet ik toegeven dat het gewerkt heeft. Het Vlaams Belang is en blijft uitgesloten van het bestuur. Nee, ik denk dat we naar een coalitie met CD&V en Open Vld moeten". Zelf minister worden, hoeft volgens Dedecker naar eigen zeggen niet.

Dedecker geeft toe dat hij bijna op de Senaatslijst van Vlaams Belang had gestaan, maar dat dit niet impliceert dat hij daarom vandaag voor hetzelfde geld Vlaams Belanger was geweest. Hij wijst erop dat het aanbod om op die lijst te gaan staan, er kwam nadat N-VA de voortzetting van het kartel met CD&V had verkozen boven Dedecker. (belga/sam) bron: hln
Alles op deze webstek mag overgenomen worden mits duidelijke bronvermelding. De redactie van Klauwaert